MJÖLKTÄNDER

tandvarbildflikHundar och katter har mjölktänder, precis som vi människor. Normalt sett fäller, tappar, hunden alla sina mjölktänder när den är mellan 3 och 7 månader gammal. Kattungen fäller sina mjölktänder mellan 3 och 5 månaders ålder. Hos en del valpar kommer de permanenta tänderna upp utan att mjölktänderna lossnar.

Kvarstående mjölktänder orsakar inflammation lokalt där tänderna sitter tätt, och kan orsaka att bettet utvecklas felaktigt.

Kvarstående mjölkhörntänder hindrar de permanenta hörntänderna från att komma upp där de ska, och de kan istället hamna fel så de biter upp i mjukdelar t ex i gommen, eller på andra tänder. Tänder som sitter så att de biter på varandra kan skadas så småningom och kan då behöva dras ut. Om tänder sticker upp i mjukdelar gör det naturligtvis ont. När käken fortfarande växer kan bettet ofta rätta till sig om den hindrande mjölktanden avlägsnas.

De permanenta tänderna ”vill” komma ut på rätt plats om de bara ges möjlighet. Bäst förutsättningar för att få ett fungerande och smärtfritt bett är alltså att åtgärda i tid. När valpen är ca 5 månader är det lämpligt att titta hur tänderna sitter. Då har man goda möjligheter att rätta till det som behövs. Om man väntar ända tills hundens käke är färdigvuxen flyttar sig inte längre några tänder. Då behövs ofta större och mer radikala åtgärder för att hunden ska få ett funktionellt bett. Med funktionellt menar man att bettet inte besvärar hunden och att hunden kan tugga och använda munnen på ett sätt som är naturligt för en hund. Man gör inga ingrepp för att hunden ska bli vackrare utan det som görs syftar till att det ska bli det bästa för hunden.